Kay Bojesens eventyrlige abe er efterhånden blevet slået fast som en af de helt store designikoner. Den er blevet hyldet, den er blevet glemt, og den er – og har været – så populær, at den er blevet kopieret.
Den smilende abe fra Kay Bojesen er vel nok den mest kendte af alle hans jungledyr.
Den er blevet kaldt et stykke danmarkshistorie og efter at have været glemt i en årrække, har det tidsløse design fundet tilbage til de danske hjem. Selvom aben er lavet til børneværelset, holder de voksne også meget af designklassikeren. [kelkoogroup_ad id='11821' kw='kay bojesen abe' /]
Abens historie
Aben blev til i 1951 i et baglokale på Bredgade i hjertet af København, hvor Kay og senere konen, Erna, havde butik i flere årtier.
Oprindeligt blev den lavet til en møbeludstilling som en knagerække til børn. Kay Bojesen fortalte dengang, at han tegnede figuren til sin søn som et modsvar på datidens legetøj, der ”gik i stykker mellem fingrene på ham”. Godt nok var legetøjet mest til sønnen, men gennem hele sit liv elskede Kay Bojesen legen, og børn havde en særlig plads i hans hjerte.
Det er den kærlighed for leg, der i dag skinner igennem hans design
Arkitekttegnet kvalitet
Kvalitet var nøgleordet, der kendetegnede alt fra Kay Bojesens hånd.
Står du med en af hans aber i hånden, er du ikke i tvivl om, at aben smiler til dig.
Filosofien bag Kay Bojesens eventyrlige legetøj er nemlig, at alle linjer i de arkitekttegnede figurer skal ”smile”. Det skal føles blødt og ligge godt i hånden
Hver Kaj Bojesen abe er unik
Aberne bliver ikke lavet på Bredgade mere, men i stedet på et lille, dansk trædrejeri, som drives af Brødrene Krüger.
Her bliver hver del af aben lavet med stor respekt for materialer og høj kvalitetskontrol. Aben er den mest krævende af alle Kay Bojesens skabninger.
Den tæller 31 dele, og den er derfor den mest vanskelige at samle.
Aberne bliver drejet i limbatræ og plantageteak. Det er bæredygtigt, og du er sikret, at træet ikke fældes fra regnskoven. Brugen af plantageteak betyder, at hver abe har sit eget unikke præg, og den varme karamelbrune farve bliver kun smukkere med tiden
Kun til eget forbrug
Efter Kay Bojesens død i 1958 drev hans kone forretningen videre. Men som årene gik, glemte danskerne jungledyrene fra butikken i Bredgade. Det var lige indtil Rosendahl købte rettighederne, og de igen kom på hylderne.
Aben blev hurtigt populær igen, og den lod til at begejstre bl.a. mange hækleglade danskere. Det førte til opskrifter på både hæklede og drejede aber, der blev delt på kryds og tværs. Rosendahl, som i dag har rettighederne til træfigurerne, måtte derfor udsende en instruks om, at hækleopskrifter og andre kopier af aben gerne må laves til privat brug, men altså ikke må produceres og sælges videre til andre.
Rosendahl er alligevel glade for, at så mange vil hylde Kay Bojesens ikoniske design. Der er heller ingen tvivl om, hvorfor aben bliver ved med at vende tilbage til de danske hjem. Tidsløst design har en helt særlig plads i vores hjerter