Udgivet i Kulturnyt

Internettet har ændret vores spilkultur

Af Kulturnet.dk

ANNONCE Danskernes spilkultur har ændret sig markant, siden internettet begyndt at blive fast inventar i de danske hjem for cirka 25 år siden. Det ses tydeligt indenfor flere forskellige områder indenfor både fysiske og digitale spil. Her ser vi nærmere på nogle af de ændringer, internettet har påført spilkulturen

Kabale, bridge og andre kortspil? De foregår da på nettet!

Før internettets fremme var en kabale noget, man lagde med fysiske spillekort. Bridge, whist og andre kortspil mødtes man og spillede sammen til kortaftener, lokale arrangementer og lignende. Sådan er det nødvendigvis ikke længere. I dag kan du lægge din 7 kabale på nettet, og bridge, whist og andre kortspil, hvor du dyster mod andre deltagere, foregår også på nettet i dag. Du kan dermed spille kort mod andre uden, at fysisk fremmøde er nødvendigt

Computerspillenes multiplayerfunktion ændret markant

Også computerspillene har ændret sig. Det gælder særligt indenfor multiplay; altså spil, hvor to eller flere spillere dyster mod hinanden.

Skulle man spille multiplayer på pc for 25 år siden, foregik det som regel ved, at begge spillere sad foran samme pc og brugte hver sin side af det samme tastatur.

Alternativt kunne man spille multiplayer på forskellige spilkonsoller som Commodore 64 eller Amiga 500. Igen foran samme skærm, men dog med muligheden for hver sin controller. Sådan er det ikke i dag.

Her foregår de fleste multiplayerspil online.

Det betyder, at spillerne som regel sidder i hvert deres hjem og kun mødes online. Det er således en helt ny måde at være social på – en måde, som også har skabt bekymrede forældre. De mange online multiplayerspil betyder dog ikke, at online gamere ikke mødes længere.

Dels er der forskellige turneringer, hvor spillerne møder op og står ansigt til ansigt – dog med en skærm foran sig – og derudover er der også poppet adskillige internetcaféer frem over hele landet. Flere af disse caféer er særligt målrettet gamere og udstyret med gamer-pc’ere, gamerstole og andet udstyr, der tiltrækker gamere. Her kan gamerne mødes og spille alle deres favoritspil, mens deres sociale relationer også bliver plejet

Spillemaskinerne er også rykket online

Et af de spilområder, hvor der er sket allerstørst udvikling, er indenfor spillemaskiner. Tidligere var man nødsaget til at besøge snuskede baglokaler i den lokale kiosk; gamle spillehaller eller casinoer, hvor man sågar skulle betale entre for overhovedet at komme ind.

Nu kan du i stedet blive hjemme og spille på spillemaskiner online hos forskellige online casinoer som LeoVegas. Her kan du vælge og vrage mellem flere hundrede forskellige spillemaskiner, og du slipper for at skulle uden for en dør.

I stedet kan du nemt sætte dig til rette i sofaen og spille på netop de spillemaskiner, du foretrækker. Og ikke nok med, at det er blevet nemmere at spille på spilleautomater – det er også blevet mere sikkert. Med online spillemaskiner slipper du for at skulle gå rundt med kontanter på dig, og du tiltrækker dig heller ikke unødig opmærksomhed, hvis den store gevinst udløses

Fremtiden

Som det ses, er der masser af eksempler på, hvordan internettet har ændret vores spilkultur. Og fremtiden tegner bestemt heller ikke til at blive kedelig. Med Virtual Reality i kraftig udvikling tyder det på, at vi skal vænne os til, at vores spilkultur vil ændre sig løbende i takt med den teknologiske udvikling. Internettet er måske kun den spæde begyndelse.

Find det du mangler på kulturnet.dk

Vi hjælper dig med at finde de bedste produkter til de bedste priser. Vi har samlet mere end 1.031.955 produkter fra mere end 638 forhandlere, så du nemt kan finde det du leder efter. Vi har også samlet mere end 1.732.180 priser, så du kan sammenligne priser og finde det bedste tilbud. Alle priser er senest opdateret 2024-11-21 09:22:41.

97
Kategorier
3.958
Produkttyper
1.031.955
Produkter
638
Forhandlere
1.732.180
Priser

Vi tager forbehold for fejl og mangler i priser og produktinformation. Alle priser er inkl. moms og ekskl. fragt.