Udgivet i Kulturnyt

The Book of Mormon på Det Ny Teater - Fremragende, fantastisk fræk (anmeldelse)

Af Kulturnet.dk

the Book of Mormon har gået sin sejrsgang på Broadway og er nu kommet til Danmark i en dansk udgave på Det Ny Teater. Og lad os bare sige det med det samme - frækheden holder også på dansk! I the Book of Mormon følger vi den kejtede, klodsede og lystlyvende Ældste Cunningham og hans partner, den perfekte Ældste Price der uheldigvis skal danne par med Cunningham.

De har afsluttet missionsskolen og nu skal ud at missionere for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, i daglig tale mormonerne. Ikke til Orlando, Florida som Ældste Price har bedt til Vor Hellige Fader om, men til Afrika, hvor alle har aids, er i fare for at blive skamferet af den onde General Røv Fucking Nøgen (godt spillet af Al Agami). Alle sange og snak er på dansk, og sørme også om ikke der er andre danske islæt at finde i den amerikanske musical - fra Bjarne Corydon der optræder i den fantastisk flotte Mormonernes Drøm Om Helvede til en navneforveksling med Nicklas Bendtner / Nabulungi.

Det er rigtig godt at disse ting er taget med - det gør det lige lidt sjovere at se som dansker. De to missionærer skal igennem mangt og meget, og om det hele ender lykkeligt må du tage i teatret for at se, hvilket vi bestemt anbefaler.

Scenografien er meget imponerende, med mange gode ideer. På tværs af scenen går to transportbånd som bliver brugt hele forestillingen igennem, hvilket giver nogle meget flotte scener, og særligt i den førnævnte Mormonernes Drøm Om Helvede er der åbnet helt op for alle sceneshowets sluser.

Humoren er (naturligvis) grov og grænseoverskridende, og samtidig helt utrolig morsom. Det vil måske ikke være helt så provokerende her i Danmark hvor vi ikke på samme måde som i USA har mange mormoner eller er vant til at kristendom fylder meget i hverdagen, ligesom vi også er godt vant til humør under bæltestedet fra Ørkenens Sønner og lign. Derfor er det dog stadig sjovt, og hele salen var flade af grin flere gange

Find det du mangler på kulturnet.dk

Vi hjælper dig med at finde de bedste produkter til de bedste priser. Vi har samlet mere end 1.088.823 produkter fra mere end 626 forhandlere, så du nemt kan finde det du leder efter. Vi har også samlet mere end 1.826.528 priser, så du kan sammenligne priser og finde det bedste tilbud. Alle priser er senest opdateret 2024-07-26 09:23:29.

97
Kategorier
4.441