Dagens vigtigste måltid: Morgenmaden

For mange mennesker er dagens første måltid kaffen, og en klassisk samtale på jobbet lyder noget i denne stil: “Du ser lidt træt ud her til morgen?” “ja, jeg nåede heller ikke at få min morgenkaffe før jeg skulle ud af døren”. Kaffe er nu også en fin start på dagen, men den skal nødig stå alene.

Mange voksne danskere spiser ikke morgenmad, som faktisk er dagens vigtigste måltid, fordi det regulerer resten af dagens forbrænding og lægger bunden til vores sult- og mæthedsfornemmelse resten af dagen.

Overvægt, træthed og meget stor eller meget lille sult i løbet af dagen skyldes i mange tilfælde noget så simpelt som mangel på ordentlig morgenmad.

Hvad skal så være kaffens partner til at begynde dagen på?

Brød eller ej

Mange forbinder rundstykker med en god start på dagen, og de kan også være festlige ved søndagsbordet, hvor de endda ofte følges ad med wienerbrød. Rundstykker har ligesom toastbrød ikke meget næring, stort set ingen vitaminer, og der er ikke meget maven kan arbejde med.

Der er selvfølgelig også forskel på brød, og trods hvedeforskrækkelse er majoriteten af danskerne ikke allergiske overfor dette meget gamle kornprodukt, og det kan anbefales at gå efter brød med nogle kerner eller blandinger af forskellige melsorter og så holde øje med sukkerindholdet.

Der er meget sukker i de mange af de færdige fødevarer vi køber, også i brødet. Suppleres en mad eller en grovbolle med et stykke frugt er vi til gengæld ude i en rigtigt fin start på dagen, som de fleste kan overskue både at tilberede og indtage

Klassikeren

Er man ikke den store brødfan, er der en række andre muligheder for et godt morgenmåltid, der ikke kræver alverden. Vi kender klassaikeren havregryn med mælk og det er unægteligt noget af det sundeste du kan begynde dagen med. Både havre og mælk har en række gode egenskaber, der giver en god mavefornemmelse og mæthedsfornemmelse. For sundhedens og for smagens skyld kan man vælge at skære et æble, en pære eller anden frugtfavorit i tern og lægge det ovenpå grynene. Frugten kan også spises ved siden af. Der er en række af gode varianter over dette måltid, der kan eksempelvis også drysses lidt rosiner eller anden tørret frugt på toppen for at gøre havregrynene lidt mere snacky. Husk, at hele sundhedsfidusen i klassikeren havregryn med mælk falder til jorden, hvis du drukner måltidet med sukker.

Pas på med sukkeret

Nogle mennesker vælger at holde maven i gang ved at spise forskellige surmælksprodukter og det er både en god idé og samtidig en fælde, da mange mennesker vælger yoghurt med et højt indhold af sukker. Sukker er ikke godt for tarmene og maven.

De gode egenskaber, yoghurten har for fordøjelsen, kommer ikke til at slå igennem, da sukkeret så at sige trækker mere ned, end yoghurten i sig selv trækker op i dette regnestykke.

Til gengæld er klassiske surmælksprodukter, særligt med fremdyrkede bakteriekulturer rigtigt gode for maven. Både mælk og yoghurt er en let adgang til kalk, men skulle man af den ene eller anden grund ikke have lyst til at indtage mælkeprodukter er der mange gode alternativer som eksempelvis sojamælk, mandelmælk og havremælk. Indenfor disse, skal du dog som forbruger igen være opmærksom på, at der tilsættes sukker, særligt i mange sojaprodukter. Ovenpå yoghurten eller i mælken kan vi som bekendt have havregryn, men der er også en lang række andre herlige produkter på markedet.

Problemet med mange af de myslier og morgenmadsprodukter vi finder på supermarkedernes hylder er, at de er badet i sukker. Her må man igen finde tålmodigheden frem og simpelthen læse ingredienslisten bag på pakken. Husk, at jo mere der er af en ingrediens, jo længere fremme står den på ingredienslisten. Hvis du f.eks.

køber et hvedebrød, vil hvede være den første ingrediens på listen osv

Gør det selv og gør det enkelt

Den bedste løsning er næsten altid at lave tingene selv. På den måde får du det som du vil have det samtidig med, at du har kontrol over, hvad der egentligt er i den mad du spiser. Bag nogle gode boller og smid en håndfuld kerner eller hakkede nødder i samtidig med, at du skaber en god farve med revet gulerod, der også har den effekt, at brødet ikke tørrer ud helt så hurtigt. Bager du meget ad gangen, kan du fryse bollerne og tage den mængde du har brug for dagen efter ud af fryseren om aftenen.

Mysli er også herligt at lave selv, og når du har fundet de gryn, nødder, tørrede frugter og flager, du gerne vil have skal være ekstra mysliagtige, rister du alt andet end den tørrede frugt ved svag varme på en stegepande med ca. 2 tsk. honning til 300 gram. Det er en markant reduktion af sukkerindholdet i andre mysliprodukter og det smager himmelsk.

De tørrede frugter tilsættes den afkølede mysli, som hældes i en beholder.

Der er mange andre gode bud på sund og nærende morgenmad, men det er vigtigt, at du ikke skal stå og bage, riste mysli og på andre måder være uoverskueligt overskudsagtig hver eneste dag, for det er den sikre vej til at droppe morgenmaden igen

Morgenmadsrådene er altså

  • Spis morgenmad
  • Spis et stykke frugt
  • Hold øje med sukkeret
  • Drik et glas vand
  • Keep it simple

Hvis du kunne lide det du læste har vi fundet disse indlæg som du måske vil synes om:

Tværfløjte

Tværfløjte

Er du også træt af at skulle besøge shops én efter én og sammenligne priser? Så er det godt du er havnet på Kulturnet.dk. Her

Braun Stavblender

Braun Stavblender

Velkommen til Kulturnet.dk. Her på siden elsker vi Braun stavblendere, og derfor vil vi gerne hjælpe dig til at finde den helt rigtige Braun stavblender.

500 års reformationsjubilæum

500 års reformationsjubilæum

Forfatter: Robert J. Buhl I 2017 fejrer den protestantiske gren af den kristne kirke 500-året for reformationens indstiftelse med Martin Luthers legendariske aktion i 1517, hvor

Flowerpot Lamper

Flowerpot Lamper

Velkommen til – vores mission her på Kulturnet.dk er at gøre dit køb så nemt som muligt. Derfor har vi samlet Flowerpot lamper fra mange

Løse Tæpper

Løse Tæpper

Hvis du leder efter Løse tæpper behøver du ikke lede længere. Kulturnet.dk er nemlig startet for at hjælpe dig til at gøre det helt rigtige

Dit barns rytmiske krop

Dit barns rytmiske krop

Dans – spil på tromme – syng og bliv glad. Det er opskriften på den perfekte fælles oplevelse. Sæt Safri Duo på anlæget, det kunne

Indretning af hjemmekontoret

Indretning af hjemmekontoret

Selvom man arbejder hjemmefra, er det vigtigt at man har gode arbejdsvilkår. Arbejdsvilkår kommer f.eks. i form af den fysiske indretning af hjemmekontoret, hvor man

Sengetøj 140X220

Sengetøj 140X220

Velkommen til – vores mission her på Kulturnet.dk er at gøre dit køb så gnidningsfrit som muligt. Derfor har vi samlet Sengetøj 140×220 fra adskillige

Perleøreringe

Perleøreringe

Hvis du leder efter Perleøreringe behøver du ikke lede længere. Kulturnet.dk er nemlig grundlagt for at hjælpe dig til at gøre det helt rigtige køb.

Spisebord Med Udtræk

Spisebord Med Udtræk

Som du kan se nedenfor er der mange Spiseborde med udtræk at vælge imellem, og at finde den helt rigtige er ikke sådan lige til.