Udgivet i Kulturnyt

Lego Ninjago Filmen Anmeldelse - et klodset forsøg

Af Kulturnet.dk

Efter Lego Filmen og efterfølgeren Lego Batman er det denne gang de populære ninjaer fra Ninjagos tur til at komme på det store lærred.

Men de kreative kræfter bag filmen er blevet trætte og har man de positive briller på ligner den et klodset forsøg på en god film - har man de negative på kunne man næsen fortænkte Lego i at tænke mere på biografindtægter end kvalitet... Vi starter ellers godt og i den fysiske verden hvor selveste Chackie Chan introducerer historien, men derfra går det hastigt ned af bakke.

Manuskriptforfatterne har ignoreret den gode lange historie til fordel for en lang lang lang række gags der bare aldrig for alvor bliver rigtig sjove. Enten tror forfatterne ikke at børn kan holde 1,5 times fokus på én god historie eller også er det deres egne evner til at skabe spænding de ikke har meget tiltro til - uanset hvad bliver alt med laveste fællesnævner og aldrig sådan rigtig godt

Nyt nyt nyt...

Har man set den fantastisk gode Ninjago-serie på fjernsyn og glæder sig til mere af det samme bliver man slemt skuffet.

Vi er i et helt andet univers hvor alt er nyt. De dybe personligheder er blevet erstattet af flade one-liners, udseendet på ninjaerne er anderledes, ja de kan sågar ikke spinjitzu hvis ikke de er i deres mechs.

De er ikke længere kendte fuldtids-ninjaer, men 16-årige gymnasieelever som ninjaer den i al hemmelighed. Sensei Wu er blevet til Mester Wu, og selv stemmerne er anderledes - faktisk er det stort set kun navnene og tøjet på dragten der er den samme. Man kan undre sig meget over hvorfor holdet bag filmen ikke har valgt at gøre brug af det enorme baggrundsmateriale der ligger i de 7 sæsoner af ninjago-serien og genbrugt figurerne i en form for sær-eventyr eller spin-off, lidt som i dobbeltafsnittet 'De Dødes Dag'.

Ninjago-serien har både budt på veludviklede personligheder, store følelser, spænding og humor, og ville passe rigtig godt til en film. Og hvis man så endelig skulle vælge at re-tænke noget der har virket rigtig godt, hvorfor har man så gjort det så ugennemført? Personlighederne bliver aldrig uddybet, Sensei Wus dybe visdomsord som vi kender fra serien bliver aldrig rigtig udfoldet, kampscenerne er ikke sådan rigtig seje, og de store følelser og det store episke eventyr bliver aldrig rigtig udfoldet selv om en far/søn-konflik bliver udpenslet igen og igen - men for fladt til at blive dybt

Ikke til gensyn

Modsat Lego Filmen som vi har set flere gange eller Lego Batman filmen som godt kan tåle et gensyn bliver Lego Ninjago Filmen nok ikke en film vi kommer til at se igen - i stedet genser vi Ninjago-serien for 3. gang - for her har forfatterne været omhyggelige

Find det du mangler på kulturnet.dk

Vi hjælper dig med at finde de bedste produkter til de bedste priser. Vi har samlet mere end 1.088.823 produkter fra mere end 626 forhandlere, så du nemt kan finde det du leder efter. Vi har også samlet mere end 1.826.528 priser, så du kan sammenligne priser og finde det bedste tilbud. Alle priser er senest opdateret 2024-07-26 09:23:29.

97
Kategorier
4.441