kulturnet logo

Kom i form igen efter ferien – 3 gode råd

Hvis du er som vi danskere er flest sidder du sikkert lige nu og Googler hvordan du kommer i form efter ferien. En ferie hvor der måske har været lidt for mange is, lidt for lidt motion, og generelt bare lidt for meget, nå ja, ferie.
Vi har her fundet 3 gode råd til hvordan du kommer i form igen efter ferien:

Vent ikke til ferien er slut

Det første råd er i virkeligheden lidt et snyderåd, for det handler om at du slet ikke skal vente til ferien er slut før de begynder at arbejde på din form.

Ferien er nemlig det helt perfekte tidspunkt at begynde at træne på. Du har ikke arbejdets stress eller den forjagede hverdag, vejret er godt og stemningen som regel høj.
Og når du nu alligevel laver noget andet end du plejer kan det jo lige så godt være at bevæge kroppen lidt.
Det betyder ikke at du skal holde igen med at spise og drikke som du ellers ville gøre i ferien – spis den daglige is, put ekstra marinade på grillen og nyd livet som du ellers ville gøre, men prøv også at få rørt dig lidt hver dag.

Det kan være alt fra et par armbøjninger om morgenen, lidt ekstra vild leg med børnene, en løbetur eller måske en romantisk aftengåtur med kæresten.
Uanset hvad du kan finde overskud til så begynd på det allerede mens ferien er i gang – så bliver det meget nemmere at holde ved når hverdagen starter igen

Træn derhjemme

Den største udfordring ved nye træningsvaner er at man ændrer for meget i sin hverdag – f.eks. ved at begynde til fitness. Man får det simpelthen ikke gjort oven i al den anden hverdag der starter, og så ender man derhjemme på sofaen med dårlig samvittighed og et ubrugt fitnesskort.
Tricket er derfor at begynde at træne på en måde så du laver så lille en ændring i din hverdag som muligt.

Du får et par ideer her:

  • Start morgenen med at tage så mange armbøjninger du kan, efterfulgt af en planke så længe du kan. Det giver en god start på morgenen, og tager ikke mere end 5 minutter.
  • Køb en motionscykel til at have stående i et hjørne i stuen.

    Er du rigtig frisk står du 20 minutter tidligere op og tager en tur, men ellers kan du også køre på den om aftenen foran fjernsynet.

  • Gå en aftentur (gerne med din partner hvis du har sådan en) på en halv time frem for at se endnu et afsnit af en ligegyldig serie. Det er sundt for kroppen, men faktisk også humøret.
  • Download en af de mange 7-minute-workout apps der findes og brug dem dagligt eller i hvert fald 3 gange om ugen.
  • Begynd at cykle til arbejde frem for at tage bilen eller toget.

Ovenstående var bare et par eksempler til inspiration – mulighederne er mange, så det gælder bare om at være kreativ

Sundhed er en livsstil – ikke et quick-fix

Sidst men ikke mindst skal du huske på at din generelle sundhed og form skal være en livsstil frem for et quickfix. Det vil sige at du skal stræbe efter at komme til at leve et liv hvor din kondition måske nok dipper lidt i ferien da du spiser mere usundt end normalt, men ellers ikke bliver påvirket synderligt.
Sørg derfor for at de ændringer du går i gang med at implementere nu hvor ferien er slut er nogen der kan holde, ikke bare indtil næste ferie starter men i bedste fald resten af livet.
Så bliver det meget nemmere at komme i form – både på kort og på lang sigt

Hvis du kunne lide det du læste har vi fundet disse indlæg som du måske vil synes om:

Georg Jensen Armbånd

Georg Jensen Armbånd

Velkommen til – vores mission her på Kulturnet.dk er at gøre dit køb så nemt som muligt. Derfor har vi samlet Georg jensen armbånd fra

Innovation Sovesofa

Innovation Sovesofa

Hvis du leder efter Innovation sovesofaer behøver du ikke lede længere. Kulturnet.dk er nemlig lavet for at hjælpe dig til at gøre det helt rigtige

Julepynt Til Vinduer

Julepynt Til Vinduer

Velkommen til – vores mission her på Kulturnet.dk er at gøre dit køb så nemt som muligt. Derfor har vi samlet Julepynt til vinduer fra

Lær at strikke et halstørklæde

Lær at strikke et halstørklæde

Lær at strikke et halstørklæde? Noget af første, en nybegynder inden for strikning kan lære at strikke, er et halstørklæde.Det er i princippet bare en

Plankebord

Plankebord

Velkommen til Kulturnet.dk. Her på siden elsker vi Plankeborde, og derfor vil vi gerne hjælpe dig til at finde det helt rigtige Plankebord. Som du

Charms Armbånd

Charms Armbånd

Hvis du leder efter Charms armbånd behøver du ikke lede længere. Kulturnet.dk er nemlig startet for at hjælpe dig til at gøre det helt rigtige

Stjernetegnshalskæder

Stjernetegnshalskæder

Er du også træt af at skulle besøge forhandlere én efter én og sammenligne priser? Så er det godt du er havnet på Kulturnet.dk. Her

Bogkasse

Bogkasse

Velkommen til Kulturnet.dk. Her på siden elsker vi Bogkasser, og derfor vil vi gerne hjælpe dig til at finde den helt rigtige Bogkasse. Som du

Rullebord

Rullebord

Hvis du leder efter Rulleborde behøver du ikke lede længere. Kulturnet.dk er nemlig åbnet for at hjælpe dig til at gøre det helt rigtige køb.

Sådan undgår du at få jetlag

Sådan undgår du at få jetlag

De fleste, der har prøvet at flyve på tværs at flere forskellige tidszoner, ved også, hvor svært det kan være at komme sig over. Hele

500 års reformationsjubilæum

500 års reformationsjubilæum

Forfatter: Robert J. Buhl I 2017 fejrer den protestantiske gren af den kristne kirke 500-året for reformationens indstiftelse med Martin Luthers legendariske aktion i 1517, hvor

Madrasser 160X200

Madrasser 160X200

Velkommen til – vores mission her på Kulturnet.dk er at gøre dit køb så gnidningsfrit som muligt. Derfor har vi samlet Madrasser 160×200 fra adskillige

Rundt Sofabord

Rundt Sofabord

Er du også træt af at skulle besøge forhandlere én efter én og sammenligne tilbud og priser? Så er det godt du er havnet på